روشنایی شانه در سونوگرافی ممکن است نشانه ای از دیابت باشد

19 نوامبر 2018- بر اساس مطالعه ای که هفته آینده در نشست سالانه ی انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) ارائه می شود، روشنایی غیرعادی عضله ی شانه ای در اولتراسوند، ممکن است یک نشانه ی هشدار دهنده برای دیابت باشد.
از سونوگرافی معمولا برای تشخیص منابع درد در شانه استفاده می شود.بیش از 10 سال پیش، دکتر Soliman، رادیولوژیست اسکلتی عضلانی از بیمارستان هنری فورد در دیترویت، الگویی از روشنایی غیر عادی را در تصاویر سونوگرافی عضله ی دلتوئید یا ماهیچه ی دالی، بزرگترین عضله ی شانه، تشخیص داد.
دکتر Soliman گفت: هر بار که از یکی از این بیماران با این الگوی روشنایی در ناحیه ی شانه، در مورد ابتلای آنها به دیابت سوال می کردم، پاسخ آنها یا مثبت بود و یا می گفتند که آنها در مرز ابتلا به دیابت هستند و هم اکنون هیچ دارویی مصرف نمی کنند.
این مشاهدات باعث شد تا دکتر سلیمان و همکارانش در هنری فورد به بررسی این روشنایی یا اکوژنیسیتی در عضله ی شانه بعنوان عامل پیش بینی کننده ی دیابت بپردازند.نتایج نشان داد که با استفاده از اکوژنیسیتی عضله، رادیولوژیست ها قادر به پیش بینی دیابت نوع 2( شایع ترین نوع دیابت)، در تقریبا 9 نفر از هر 10 بیمار بودند. روشنایی در سونوگرافی همچنین یک پیش بینی کننده ی دقیق برای پیش دیابت بود، وضعیتی که قند خون بطور غیر طبیعی بالاتر از حد نرمال اما پایین تر از مرز تشخیص دیابت است و بدون تغییر در شیوه زندگی به سمت ابتلا به دیابت پیش می رود.
محققان گفتند که این یافته می تواند انجام مداخلات زودهنگام را برای این گروه از بیماران امکان پذیر کند.
دکتر سلیمان گفت: اگر این وضعیت را در سونوگرافی بیماران مبتلا به دیابت و پیش دیابت مشاهده کنیم، می توانیم آنها را به ورزش، تغییرات رژیم غذایی و کاهش وزن تشویق نماییم. هر چه این مداخلات زودتر انجام شود، بیماران ممکن است بتوانند از پیشرفت بیماریشان جلوگیری کرده و نیازی به مصرف دارو نداشته باشند و بتوانند با تمام عوارض ناشی از این بیماری مقابله کنند.


تصویر سونوگرافی عضله ی دلتوئید طبیعی در بیمار چاق و غیر دیابتی.

برای این مطالعه، دکتر سلیمان و همکارانش 137 سونوگرافی شانه از بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، از جمله 13 بیمار مبتلا به پیش دیابت را تهیه و بررسی کردند.محققان همچنین از شانه ی 49 بیمار چاق بدون دیابت، تصاویر اولتراسوند تهیه کردند.
سپس تصاویر اولتراسوند توسط دو رادیولوژیست اسکلتی عضلانی که نمی دانستند این تصاویر از بیماران مبتلا به دیابت یا بدون دیابت گرفته شده است، بررسی شدند. ازرادیولوژیست ها خواسته شده بود تا بر اساس روشنایی عضلات شانه، بیماران را به یکی از سه گروه تقسیم کنند: طبیعی، مشکوک به دیابت و دیابت قطعی.یک رادیولوژیست اسکلتی عضلانی سوم، در مواردی که دو رادیولوژیست دیگر اختلاف نظر داشتند به عنوان داور، تصاویر را بررسی نمود.
نتایج نشان داد که یک اجماع تشخیصی برای "دیابت قطعی" توسط رادیولوژیست ها وجود دارد، که بیانگر اینست که تصاویر اولتراسوند شانه یک پیش بینی کننده قدرتمند برای تشخیص دیابت است. با استفاده از سونوگرافی شانه، رادیولوژیستها به درستی دیابت را در 70 بیمار از 79 بیمار ( 89 درصد موارد) پیش بینی کرده بودند.
دکتر سلیمان گفت: ما از این نتایج مثبت تعجب نکردیم، چون عضله ی شانه ای در تصاویر اولتراسوند بیماران مبتلا به دیابت به نظر بسیار روشن می رسد، اما ما از میزان دقت در تشخیص شگفت زده شدیم.
یک عضله ی دلتوئیدی بسیار روشن(hyperechoic)، همچنین یک پیش بینی کننده ی قوی برای پیش دیابت است. رادیولوژیست های اسکلتی-عضلانی تمام 13 سونوگرافی مربوط به افراد مبتلا به پیش دیابت را در گروه "مشکوک به دیابت" یا " دیابت قطعی " طبقه بندی کردند.
دکتر سلیمان گفت: بسیاری از بیماران حتی نمی دانستند که به دیابت یا پیش دیابت مبتلا هستند، که اشاره به کمبود آگاهی آنها دارد که یک مشکل عمده در ایالات متحده می باشد.


تصویر یک عضله دلتوئید در بیمار مبتلا به دیابت نوع 2

با توجه به آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریها(CDC)، نزدیک به یک چهارم از افراد آمریکایی مبتلا به دیابت - حدود 7.2 میلیون نفر -  از ابتلای خود به این بیماری بی اطلاع هستند و عدم تشخیص بموقع این بیماری منجر به عوارض جبران ناپذیری برای این افراد می شود.
همچنین CDCاعلام کرده است که پیش دیابت، 84.1 میلیون بزرگسال و یا تقریبا 34 درصد از جمعیت بالغ آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است و 90 درصد از این افراد کاملا از وضعیت پیش دیابت خود بی اطلاع هستند و در معرض خطر بسیار بالایی برای ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.
به گفته دکتر سلیمان، دلایل روشن تر بودن تصاویر عضله ی شانه ای در سونوگرافی در میان بیماران مبتلا به دیابت به طور کامل مشخص نیست، اما محققان معتقدند که این امر به سبب کم بودن میزان گلیکوژن ذخیره شده در ماهیچه های این افراد است، که منبع کلیدی انرژی برای بدن می باشد و عمدتا در کبد و عضلات ذخیره می شود.

 مطالعه ی بیوپسی عضلانی در بیماران مبتلا به دیابت نشان داد که سطح گلیکوژن عضله تا 65 درصد کاهش می یابد. تحقیقات پیشین نیز نشان داده اند که پس از تمرین، عضلات ورزشکاران در هنگام سونوگرافی، روشن تر دیده می شوند، زمانی که ذخایر گلیکوژن آنها تخلیه شده است.
دکتر سلیمان گفت: روشنی این تصاویر ممکن است که به مشکلات شناخته شده ی سنتز گلیکوژن در عضلات افراد مبتلا به دیابت و پیش دیابت به علت غیر طبیعی بودن انسولین آنها مرتبط باشد.
در حال حاضر رادیولوژیست ها در هنری فورد با مشاهده ی روشنی تصاویر عضله شانه ای در سونوگرافی، گزارشی در مورد احتمال ابتلای فرد به دیابت را در پرونده ی بیمار ثبت می کنند. محققان قصد دارند مطالعاتی را برای تبدیل ارتباط چشمی اکوژنیسیتی تصاویر اولتراسوند عضلات شانه با دیابت به یک کمیت قابل اندازه گیری برای این پدیده، انجام دهند و بررسی نمایند که آیا این پدیده با کنترل بیماری دیابت برگشت پذیر است؟

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2018-11-shoulder-brightness-ultrasound-diabetes.html